We nemen je in deze blog mee in de wereld van POS-materiaal ofwel Point of Sale materiaal. In de retail- en marketingindustrie speelt het Point of Sale (POS) materiaal een zeer belangrijke rol in het opbouwen van merkidentiteit. POS-materiaal omvat een breed spectrum aan visuele en grafische uitingen die de aankoop stimuleren en de beleving van het te promoten merk naar een nieuw niveau tilt, dit gebeurt in zowel supermarkten als kledingwinkels, bouwmarkten, openbare gebouwen etc. In dit artikel gaan we dieper in op de verschillende soorten POS-materialen en wat de mogelijkheden zijn om jouw merkidentiteit vorm te geven. Ook leuk voor beurzen en evenementen!
Wat is POS-materiaal?
POS-materiaal verwijst naar alle grafische hulpmiddelen die worden gebruikt om de aandacht van de consument te trekken, merkidentiteit op te bouwen, producten te presenteren, periodieke acties onder de aandacht brengen en uiteindelijk om de aankoop van de consument te stimuleren. Dit kan variëren van displays, posters, banners en schapskaarten tot schapstoppers, vloerstickers, dummy-verpakkingen en monsteruitdelingen. Eigenlijk zijn de mogelijkheden van POS-materiaal eindeloos en zijn alle creatieve ideeën tot een werkelijke actie te realiseren. Alle soorten POS-materialen worden specifiek per merk of actie ontworpen om een specifieke boodschap over te brengen aan de consument. Hieronder zullen de meest gebruikelijke soorten nader toelichten.
Verschillende soorten POS-materialen
- Displays: Dit zijn opvallende uitingen waar de aandacht naar een specifiek product getrokken kan worden, vaak geproduceerd op karton en dus altijd een duurzame oplossing. Displays zijn in ontelbaar verschillende vormen en maten te verkrijgen, voor op de toonbank of op de grond, alle soorten produceren wij. Omdat wij al vanaf oplage 1 displays kunnen produceren kan jouw merk altijd per actie, aanbieding of seizoen een absolute eyecatcher zijn.
- Schapskaarten en wobblers: Schapkaarten worden direct bij het product geplaatst en bevatten informatie over prijzen, kenmerken of voordelen van het product. Schapsstroken zijn langere stroken die over meerdere schappen kunnen worden bevestigd. Wobblers zijn kaarten die in elke vorm aan een wiebelaar of twinstick bevestigd worden, hiermee kan jij op elke plek de aandacht trekken en hangt de informatie voor de producten.
- Posters en banners: Posters en banners kunnen op groot en klein formaat door de gehele winkel gehangen worden. Roll-up banners zijn een slimme manier om banners neer te zetten, doordat de standaards gemaakt zijn van licht aluminium is het gemakkelijk deze ten alle tijden te verplaatsen
- Vloerstickers: Deze kunnen klanten begeleiden naar specifieke afdelingen of aanbiedingen, ze kunnen ook worden gebruikt om aandacht te vestigen op een nieuw product of om een boodschap over te brengen zoals routebegeleiding.
- Dummy-verpakkingen: Levensgrote replica’s van verpakkingen of producten waar de consument letterlijk niet omheen kan. Deze worden vaak gebruikt om bij de ingang van de winkel direct de aandacht te trekken.
- Folderdisplay: Specifieke displays waarbij het doel is om de klanten flyers, folders, inschrijfformulieren etc. mee te laten nemen van producten of diensten.
Waarom POS-materiaal?
- Aandacht trekken: In een drukke concurrerende wereld van merken en diensten wil jij opvallen. POS-materiaal kan de aandacht vestigen op specifieke producten of promoties.
- Merkidentiteit opbouwen: Consistente visuele branding op POS-materiaal versterkt de herkenning van het merk en creëert een vertrouwd gevoel bij de consument.
- Invloed op aankoopbeslissingen: Goed ontworpen POS-materiaal kan de consument overtuigen om een product te kopen dat ze anders zouden kunnen overslaan.
- Informatie overbrengen: POS-materiaal biedt de kans om belangrijke informatie over prijzen, voordelen, kenmerken en gebruiksaanwijzingen duidelijk te communiceren.
- Seizoensgebonden en promotionele boodschappen: POS-materiaal kan snel worden aangepast aan seizoensgebonden promoties, feestdagen en speciale evenementen.
- Klantinteractie vergroten: Dummy-verpakkingen en sample-uitdelingen zorgen voor een tastbare ervaring die het consumentenvertrouwen vergroot.
- Beurzen en evenementen: POS-materiaal zorgt voor een unieke look aan beursstands en evenementen. Dit trekt de aandacht van de klant en zorgt voor een positieve uitstraling.
Tot Slot
Bij EPC hebben we jarenlang en internationaal ervaring opgedaan op het gebied van POS-materiaal. Mede door deze ervaring en onze eindeloze mogelijkheden dankzij ons slimme machinepark, zijn wij in staat om alle soorten aanvragen te verwerken. Heb jij door deze blog interesse gekregen of ben je benieuwd naar de mogelijkheden van POS-materiaal? dan ben je bij EPC aan het juiste adres. Vraag gerust naar de mogelijkheden.





